Kesäpäivä Challenge

Kesäpäivä Challenge on Valtimolla järjestettävä, ei niin vakavahenkinen seikkailukisa joukkueille, jossa pyöräillään, suunnistetaan ja ratkotaan tehtäviä kilpa- ja hupisarjassa.

Kisapäivä on 20.7.2024.

Tämän vuoden uutuutena on yksilökisana käytävä Gravel Challenge -sarja, jossa poljetaan pyörällä rastipisteiden kautta pitempi matka valtimolaisia sorateitä pitkin, niin lujaa kuin reisistä lähtee.

Kesäpäivä Challenge on järjestetty Valtimon kesäpäivien yhteydessä vuodesta 2021 lähtien ja tapahtuman suosio sen kun kasvaa!

Kisan järjestää Valtimon Vasama.

Kilpasarja ja hupisarja

• Kilpasarjassa ja hupisarjassa etsitään joukkueittain rasteja ja ratkotaan visaisia tehtäviä. Eteneminen tapahtuu polkupyörällä. Ensimmäinen maaliin tullut joukkue voittaa.
  • Kilpasarjassa on maastopyörästä hyötyä, hupisarjassa voi pärjätä tavallisellakin polkupyörällä.
  • Kilpasarjan reitti on noin 40 kilometriä pitkä, ja hupisarjan reitti on noin 10 kilometriä pitkä.
  • Pakollisia varusteita kilpa- ja hupisarjan kisailijoilla ovat polkupyörä, pyöräilykypärä, ensiapupakkaus, puhelin, kynä, säänmukainen varustus ja riittävästi ruokaa sekä juomaa matkan varrelle.
  • Kisailijoille jaetaan kartat ja tehtäväkortit ilmoittautumisen yhteydessä, tunti ennen lähtöä.
  • Ilmoittautuminen kilpasarjaan alkaa klo 8.00 Valtimon koululla (Sepänkatu 8) ja lähtö tapahtuu klo 9.00.
  • Ilmoittautuminen hupisarjaan alkaa klo 10.00 Valtimon koululla (Sepänkatu 8) ja lähtö tapahtuu klo 11.00.
  • Lähtö, maali ja huolto- sekä parkkialue ovat Valtimon koulun sekä Valtimotalon piha-alueilla (Sepänkatu 8–9).

Joukkue

• Joukkueen tulee keksiä itselleen nimi.
  • Joukkueen minimiosallistujamäärä on kaksi (2) ja maksimissaan viisi (5) henkilöä.
  • Kisaan mahtuu mukaan 50 joukkuetta per sarja.
  • Ilmoittautuessa tulee kertoa joukkueen nimi ja mihin sarjaan osallistutaan.

Säännöt

• Kaikki joukkueen jäsenet liikkuvat yhdessä koko matkan.
  • Reitti kuljetaan rastilta rastille karttaan merkityssä rastien numerojärjestyksessä.
  • Rasteille mentäessä tulee käyttää polkuja tai teitä.
  • Rasteilla joukkueen jäsen kirjaa rastin reittikirjaan pyydettävillä merkinnöillä ja muut joukkueen jäsenet pysyttelevät rastin läheisyydessä.
  • Joukkue on itse vastuussa siitä, että reittikirja on oikein täytetty.
  • Vääristä tai puuttuvista vastauksista sakotetaan.
  • Kilpailuaika päättyy joukkueen kaikkien jäsenten ilmoittautuessa maalialueen virkailijalle.
  • Ensimmäisenä maaliin tullut joukkue voittaa.
  • Mahdollisia puuttuvia rastimerkintöjä ei voi palata hakemaan enää maaliintulon jälkeen.
  • Roskien heittämisestä maahan seuraa kisasuorituksen hylkääminen.

Gravel Challenge

• Gravel Challenge on yksilöpyöräilykisa, jossa nopein voittaa.
  • Kisassa sovelletaan samoja sääntöjä kuin kilpa- ja hupisarjoissa.
  • Gravel Challengessa ajetaan täysiä noin 90 kilometriä pitkä reitti sorateitä pitkin, ja kerätään matkan varrelta rastimerkintöjä.
  • Reitti on osittain merkattu maastoon, mutta kisailijoiden apuna suunnistuksessa on myös paperikartta ja karttasovellus, joiden avulla löytää rastipisteiden luokse.
  • Ilmoittautuminen alkaa klo 8.00 Valtimon koululla (Sepänkatu 8) ja lähtö tapahtuu klo 9.00.
  • Kisailijoille jaetaan ilmoittautumisen yhteydessä kartta ja rastipisteillä leimattava kortti, joka tarkastetaan maalintulon yhteydessä.
  • Pakollisia varusteita ovat pyöräilykypärä, ensiapupakkaus, puhelin, kynä, säänmukainen varustus ja riittävästi ruokaa sekä juomaa matkan varrelle.

Aikataulu

• Ennakkoilmoittautuminen alkaa lauantaina 1.6.2024.
  • Ilmoittautuminen maanantaihin 15.7.2024 mennessä.
  • Kisapäivä on lauantai 20.7.2024.
  • Kilpasarja ja Gravel Challenge starttaavat klo 9.00, ilmoittautuminen alkaa klo 8.00.
  • Hupisarja lähtee matkaan klo 11.00, ilmoittautuminen alkaa klo 10.00.
  • Maalialue sulkeutuu klo 13.30.
  • Palkintojenjako suoritetaan Valtimotalolla klo 13.30.

• Kilpailu on leikkimielinen ja huumorilla maustettu.
  • Tiimipukeutuminen on sallittua ja jopa suotavaa.
  • Sähköavusteiset pyörät on sallittu kilpa- ja hupisarjassa, MUTTA joukkueessa tulee olla aina kaksi tavallista maastopyörää tai polkupyörää ilman sähköavustusta.
  • Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajan kirjallinen suostumus osallistumiseen.
  • Kisailijoille on varattu parkkipaikkoja Valtimon koulun läheisyydestä.
  • Kisailijoille on järjestetty peseytymismahdollisuus kisan jälkeen.
  • Osallistumismaksu on 10 euroa per henkilö.
  • Palkintoja jaetaan useassa kategoriassa, kuten sarjan kolme parasta, paras kisa-asu, paras joukkueen nimi, jne.

Vastuu & Turvallisuus

• Kisailijat kilpailevat omalla vastuulla.
  • Kisailijoita ei ole vakuutettu järjestäjien puolesta.
  • Kisailijoiden tulee huolehtia oma vakuutusturva kuntoon.
  • Jokainen on vastuussa omista välineistään.
  • Normaaleja liikennesääntöjä tulee noudattaa.
  • Pihoilla, viljelyksillä ja taimikoissa ei saa kulkea.
  • Kisailijoilla tulee olla mukana puhelin, jossa riittävästi virtaa.
  • Hätätilanteissa soitto 112.
  • Ongelmatilanteissa soitto järjestäjän ilmoittamaan numeroon.

Ilmoittautumisohjeet

Kilpasarja ja hupisarja: Kasatkaa joukkue (2-5 henkilöä), keksikää joukkueelle nimi, päättäkää kumpaan sarjaan osallistutte (kilpasarja vai hupisarja) ja ilmoittautukaa kisaan mukaan maksamalla osallistumismaksu 15.7.2024 mennessä.

Gravel Challenge: Yksilökisa, muuten sama ohje, ilmoittautuminen maksamalla osallistumismaksu 15.7.2024 mennessä.

Osallistumismaksu on 10 euroa per henkilö. Maksu sisältää huollon reitin varrella ja osallistumispalkinnon.

Maksu suoritetaan tilille FI51 5496 0050 0218 64.
Maksun saaja: Valtimon Vasama ry.
Viestikenttään: KC / joukkueen nimi / kilpasarja tai hupisarja TAI KC / osallistujan nimi / gravel challenge

Maksu joukkueen henkilömäärän mukaan. (Esim. 3 hlö = 30 e, 5 hlö = 50 e.)
Gravel Challenge 10 euroa per osallistuja.

Kilpailun yhteistyökumppanit:

LC Valtimo